De udfordringer, som virksomheder står overfor, kræver i stigende grad, at de ansatte på tværs af funktioner arbejder effektivt sammen for en bedre fremtid. Det lyder nemt, men i virkeligheden er det svært for mange organisationer. De virksomheder, der får det tværorganisatoriske samarbejde om kritisk vigtige indsatser til at fungere godt, opnår til gengæld en vækst og profit, som er adskillige gange bedre end deres konkurrenter.

Samarbejde på tværs er udfordrende!

Undersøgelser viser, at 75% af tværorganisatoriske teams er dysfunktionelle, og at funktioner på tværs af virksomheden oftere konkurrerer med hinanden end samarbejder. Desuden er det ofte de samme personer, der som Tordenskjolds soldater trækker læsset, og det repræsenterer en risiko for at fremprovokere stress og udbrændthed. Konsekvensen er, at en stor del af strategiens potentiale ikke bliver realiseret, hvilket koster mange virksomheder dyrt.

Hvor falder kæden af?

Når Uffe fra Logistik, Hanne fra Indkøb og Peter fra Salg deltager i et tværorganisatorisk initiativ er de i hverdagen vant til meget forskellige målepunkter, subkulturer, lederstile, rolleforståelser, beslutningsprocesser m.m. Læg dertil, at der kan være lige så mange måder at drive et tværorganisatorisk initiativ på, som der er ledere i virksomheden. Kæden kan derfor falde af mange forskellige steder, og udfordringerne og deres betydning varierer derfor fra den ene virksomhed til den anden.

Er din virksomhed klar?

Under 10% af ledere vurderer, at deres organisationer er klar til at lykkes med det tværorganisatoriske samarbejde. Det er et alarmerende lavt tal, som burde få mange ledere op af stolen. Baseret på mange års samarbejde med virksomheder om strategier og eksekvering foreslår vi at gøre følgende:

1. Beslut jer for én fælles metode at arbejde efter

Når der findes mange forskellige metoder for at drive strategiske initiativer på tværs af organisationen, skaber det ofte stor ineffektivitet og forvirring om roller og ansvar. Én fælles metode, som alle i organisationen kan se fordelene ved, kan til gengæld skabe grundlag for effektivitet, fremdrift, nye relationer og masser af god energi i eksekveringen.

2. Sammensæt en skræddersyet værktøjskasse

De fleste virksomheder har i forvejen ledelses- og samarbejdsværktøjer, der fungerer ganske glimrende. Vi foreslår at holde fast i dem, men supplere med særligt udvalgte værktøjer, der passer ind i kulturen og de lederstile, som findes i virksomheden. Det er stadig værd at huske på, hvad ledelsesguruen Peter Drucker en gang sagde: ”Culture eats strategy for breakfast”.

3. Høst gevinsterne ved digitalisering

En fælles metode med de helt rigtige værktøjer åbner op for at digitalisere de tværorganisatoriske samarbejdsprocesser. Det giver ikke kun effektiviseringsgevinster, men kan også gøre samarbejdet nemmere og mere energifyldt for deltagerne. Desuden kan digitalisering gøre den tværorganisatoriske eksekvering mere fleksibel, fx når der er behov for at trække eksperter og ekstra ressourcer ind.

4. Bring organisationens talenter i spil på en ny måde

Ofte trækker en meget lille del af medarbejderne det store læs i de tværorganisatoriske initiativer, men der findes en anden vej! Den går ud på at identificere de skjulte talenter i en virksomhed, og dernæst allokere dem til de strategiske initiativer, hvor det giver mening. Det frigør og beskytter ”Tordenskjolds soldater” – og så giver det virksomheden en markant større handlekraft i eksekveringen.

5. Mål og evaluer på evnen til at samarbejde og eksekvere

At arbejde sammen på tværs kræver tillid, energi og motivation, der bindes sammen om et fælles formål. Når disse forudsætninger er opfyldt, kan det give en flerdobling af hastigheden i eksekveringen, uden at det går ud over kvaliteten. Der vil dog altid være bump på vejen og udfordringer, som skal løses. Mål derfor løbende på samarbejds- og eksekveringsevnen, så der hurtigt kan korrigeres undervejs.

Som det fremgår, er det i realiteten enkle håndtag, der skal skrues på. Så i vores optik er det bare med at komme i gang med at sætte strøm til det tværorganisatoriske samarbejde!

Next
Next